• Zgubiona karta hotelowa – co zrobić?

    Najpopularniejszym niegdyś sposobem otwierania drzwi w pokojach hotelowych był metalowy klucz. Wprawdzie niezawodny, lecz w swoich możliwościach zastosowania mocno ograniczony. Obecnie coraz więcej hoteli, pensjonatów, moteli rezygnuje z tego rodzaju rozwiązania na rzecz kart magnetycznych lub zbliżeniowych ułatwiających korzystanie nie tylko z pokoju hotelowego, lecz również z innych pomieszczeń danego obiektu.

    Jak działa karta klucz?

    Sposób działania drzwi na kartę oparty jest na odblokowaniu zamka elektronicznego, które odbywa się za pośrednictwem karty magnetycznej. Każdy zamek elektroniczny zostaje odpowiednio zaprogramowany, aby uniemożliwić dostanie się do pomieszczenia przez nieupoważnione osoby. Karta magnetyczna/zbliżeniowa zostaje wyposażona w specjalny chip służący odblokowaniu zamka i otwarciu drzwi. W tym celu należy zbliżyć kartę do zamontowanego przy drzwiach czytnika. Drzwi otwierają się wtedy automatycznie. Po kilku sekundach blokada zamka staje się znowu aktywna. Jeżeli nie zdążymy w tym czasie otworzyć drzwi, konieczne staje się ponowne przyłożenie karty do czytnika. Po wejściu do pomieszczenia i zamknięciu drzwi następuje automatyczna aktywacja blokady zamka, zatem nie wymaga to od nas mechanicznego zamykania drzwi na klucz od wewnątrz. 

    Co zrobić w przypadku zgubienia karty?

    Przed zameldowaniem się do konkretnego hotelu, każdy gość zobowiązany jest do zapoznania się z regulaminem korzystania z obiektu. Większość hoteli w swoich regulaminach zawiera również zapisy dotyczące zasad korzystania z karty hotelowej do drzwi oraz zasad postępowania w przypadku jej zgubienia.

    Regulamin nakłada zazwyczaj na gości hotelowych obowiązek zabezpieczenia drzwi do pokoju przy użyciu karty magnetycznej oraz starannej pieczy nad nią. W przypadku zgubienia karty magnetycznej lub zbliżeniowej, gość hotelowy zobowiązany jest do niezwłocznego powiadomienia o tym fakcie pracownika recepcji, aby mógł on możliwie jak najszybciej zablokować zgubioną kartę, a na jej miejsce wydać klientowi następną z nowo przypisanym do niej chipem. Niestety trzeba liczyć się z tym, że hotel może zobowiązać gościa do poniesienia dodatkowej opłaty związanej z wyrobieniem nowej karty wynoszącej zazwyczaj od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych.

    Niebezpieczeństwa związane ze zgubieniem karty

    Ze zgubieniem karty może wiązać się szereg niebezpieczeństw i niedogodności. Karty do drzwi mogą pełnić w hotelu rozmaite funkcje. Jeżeli służą one tylko i wyłącznie otwieraniu drzwi do pokoju, największym ryzykiem związanym ze zgubieniem takiej karty jest włamanie się przez osobę niepowołaną i kradzież naszego bagażu oraz rzeczy znajdujących się na wyposażeniu pokoju.

    Z uwagi na to, że karty magnetyczne/zbliżeniowe znajdują coraz szersze zastosowanie w pełnieniu funkcji ułatwiających korzystanie z obiektu, może okazać się, że oprócz ryzyka włamania do pokoju, osoba niepowołana, będąca w posiadaniu karty, zyska możliwość korzystania z innych udogodnień oferowanych przez hotel, np. poruszania się po nim poprzez możliwość uruchomienia windy czy też innych urządzeń będących na wyposażeniu hotelu (ekspresów do kawy, pralek). Jeżeli na naszej karcie hotelowej zostały zapisane rodzaje usług, które dodatkowo opłaciliśmy na czas naszego pobytu, osoba będąca w posiadaniu karty do drzwi, może również na nasz koszt zacząć z tych usług korzystać. Przykładem może być możliwość zjedzenia posiłków, z których jako płatnej opcji korzystamy podczas pobytu w hotelu. 

    Mając na uwadze powyższe względy, niezmiernie ważne jest, aby nie zwlekać z poinformowaniem personelu hotelu o zgubieniu karty. Pozwoli to na uniknięcie dalszych, nieprzyjemnych konsekwencji jej zgubienia.

    hotel

    Jak zabezpieczyć się przed zgubieniem karty do drzwi?

    Profilaktyka jest najlepszym sposobem ochrony przed różnego rodzaju kłopotami, w tym również przed zgubieniem karty do drzwi. Już przed samym przyjazdem do hotelu, powinniśmy zachować się odpowiedzialnie i zastanowić się, w jaki sposób uchronić się przed tą nieprzyjemną sytuacją.

    Najlepszą opcją będzie wkładanie karty w jedno i to samo miejsce od razu po zakończeniu korzystania z niej. Może do tego posłużyć specjalne etui, w którym będziemy mogli przechowywać ją przez cały pobyt w hotelu. Kolejną kwestią wymagającą przemyślenia jest określenie miejsca, w którym to etui będziemy przechowywać. Na myśl nasuwają się dwie opcje: głęboka kieszeń, z której nic nam nie wypadnie lub poręczna torba/plecak, który będziemy ze sobą zawsze zabierać. Dobrze byłoby, aby wewnątrz torby lub plecaka wygospodarować dodatkową kieszonkę, do której zawsze będziemy wkładać etui z kartą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.